Wie ben ik

Na een intensieve zoektocht welk werk bij mij zou passen, heb ik mijn passie gevonden in het begeleiden van (hoog)begaafde kinderen. Dit doe ik als leerkracht in het fulltime basisonderwijs op de DaVinci afdeling van Montessorischool Westervoort, in mijn plusklas Ludiq en met meerdaagse kampen voor hoogbegaafde kinderen via Stichting peers2play.

Tijdens mijn carrière als docent in het middelbaar onderwijs en later in het basisonderwijs, heb ik altijd te maken gehad met hoogbegaafde leerlingen. Van de ouders van deze leerlingen heb ik de eerste tips gekregen hoe het onderwijs aangepast zou kunnen worden.

Toen mijn eigen kinderen hoogbegaafd bleken te zijn, ben ik me verder gaan verdiepen in de materie door een opleiding bij het CBO van de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij bieden een scholingsprogramma voor leerkrachten dat is ontwikkeld in samenwerking met de European Council of High Ability (ECHA). Als stage in het kader van deze opleiding heb ik plusklassen opgezet en begeleid op een basisschool met veel hoogbegaafde kinderen. In deze periode (2006) heb ik ook Onderwijsadviesbureau Onderste boven opgericht.

Met Onderste boven werkte ik in eerste instantie individueel met kinderen (niveau bepaling en RT) en ouders (advies en ondersteuning bij gesprekken). Vanuit de positieve ervaringen met de plusklassen op de basisschool had ik de wens om hoogbegaafde kinderen met elkaar te laten leren en werken en peergroups. Dit heb ik omgezet in een particuliere verrijkingsklas. In augustus 2007 ben ik met de plusklas gestart en wekelijks werken kinderen in groepjes van maximaal 6 deelnemers aan schoolse vaardigheden en kennis, maar ook bijvoorbeeld aan hun mindset en hun executieve functies.

In 2009 ben ik het DaVinci team (voorheen Leonardo) van Montessorischool Westervoort gaan versterken. Daar werk ik nu twee dagen per week als leerkracht in de bovenbouw. Daarnaast heb ik deze afdeling een aantal jaar aangestuurd als coördinator.

Niet alle kinderen kunnen overstappen naar het full-time onderwijs maar hebben wel behoefte aan omgang met peers. Dat is een van de redenen waarom ik peers2play opgericht heb. Samen met een groep enthousiaste vrijwilligers worden iedere schoolvakantie kampen georganiseerd in twee leeftijdscategorieën (PO en VO).

Met peers2gather organiseer ik met een klein groepje enthousiastelingen weekenden voor hoogbegaafde volwassenen die geen genoeg kunnen krijgen van het spelen van spellen en het kletsen en genieten met elkaar.

Het Festival van Talent organiseer ik jaarlijks samen met twee anderen. Het is het meest complete evenement in Nederland rondom hoogbegaafdheid. Grote en kleine bedrijven laten zien wat ze doen, geven lezingen of laten gasten ervaren wat ze te bieden hebben in workshops. Een feestelijke dag met veel activiteiten voor iedereen.

Leren stopt nooit. De wereld ontwikkelt zich en er zijn altijd boeiende cursussen te volgen.
Zo ben ik: ‘Rots en watertrainer’, ‘lezen in kleur’ begeleider, ‘Jungle Memory’ coach, SMPG facilitator en op mijn wensenlijst staan nog wat boeiende cursussen. Zo krijg ik steeds meer tools om kinderen en ouders te bieden waar ze behoefte aan hebben.